søndag 20. mars 2011

Plagiering eller publisering?


Kunnskapsløftet foreskriver presentasjoner og publisering i alle fag. I 2011 betyr det blogg, wiki, nettsider og sosiale medier. Å publisere noe som er kopiert fra et annet nettsted er meningsløst og dessuten lett å avsløre. La elevene publisere unikt stoff på nettet og opplev hvor motiverte de blir. Blant lokale og originale tekster, bilder og filmer kan det dukke opp mange skatter - til inspirasjon og læring. Dette vil være en fortreffelig oppdragelse til faglig skikkelighet.
(Teksten er inspirert av boka "IKT-boka 2.0 av Torstein Salvesen.)

5 kommentarer:

  1. Morsom snutt om plagiering. Den skal jeg legge ut på It's learning siden vår!

    SvarSlett
  2. Video er et format som "virker" på elevene. Jeg ble tipset om filmen av en kollega. Delekultur. Sammen blir vi bedre.

    SvarSlett
  3. Helt enig med Åse - vil gjerne legge denne ut på It's Learning hos oss også. En slik snutt vil sikkert være mer effektiv enn om lærere og bibliotekarer "maser" om egenproduksjon i motsetning til "klipp og lim".

    SvarSlett
  4. Har formatet noe å si. Ja!

    SvarSlett
  5. Ang. publisering: Nemlig! :-)

    Se også www.torsteins.blogspot.com
    og evnt. elevers bokanmeldelser på
    www.lesehester.blogspot.com

    SvarSlett