mandag 21. mars 2011

Kultur for alle pengene

Klikk på "bildet" for å lese.

2 kommentarer:

  1. Selv om jeg har stor respekt for Elisabeth og mye av det hun står for, må jeg si at jeg er motstander av prosjektet slik det fremstår i dag. De har satt en ramme på ca 1.000.000.000 og jobber fortvilet med å beskjære prosjektet innenfor budsjett. Hvordan blir det med parkeringsanlegget under kulturhuset? Hvorfor ikke en todeling av prosjektet med Jekta i en moter på Moloen. Hvor blir det av kinoen?
    1 milliard er mye penger. Samme funksjonalitet kunne vært kjøpt billigere, hvis arkitektur og utseende ikke hadde vært med i betraktningene.
    Jeg synes både arkitektur og innhold er viktig - "mitt" kulturhus ville ha kostet mellom 1,5 og 2 milliarder og blitt et samlingspunkt for hele fylket. Bibliotek, kino, museum og et kaiområde som ikke ser ut som den industrikaia de har "oppgradert" havna til. Ville satt av plass til Newton rom, teknologisenter og annet som gir unge et forhold til kultursenteret.
    Tja kanskje jeg hadde flyttet det til Mørkved slik at det ikke hadde vært så langt for studentene å gå.....

    SvarSlett
  2. I følge studentene fører det at universitetet ligger på Mørkved til at Bodø aldri blir en studentby (men Mørkved en studentdrabantby). Jeg er enig. Byen og universitetet "henger ikke sammen" verken fysisk eller hva angår kulturtilbud, utesteder eller andre naturlige møteplasser.
    Jeg liker at du vil ha et enda mer innholdsrikt (og dyrere) kulturhus.
    I dagens "Avisa Nordland" gir prosjektansvarlig for kulturkvartalet en beskrivelse av det meste inklusive parkering.

    SvarSlett