onsdag 9. mars 2011

Blogg i skolen?

Bilde fra skolenettet.no
"Elevene på 2. trinn har vært på tur. De har tatt bilder av det de så, og tegnet dyr som holder til i skogen. Læreren har laget en bildeblogg med både foto og skannede tegninger. Noen elever og foreldre skriver kommentarer til bloggen. Læreren planlegger å bruke bloggen til å dokumentere turer gjennom hele skoleåret.
I eksemplet over får elevene erfaringer i flere aspekter ved digital kompetanse. De får erfaring med bruk gjennom fotografering (og etter hvert overføring av bilder og bildemanipulering), skanning (og bildebehandling), blogg (publisering og kommentering). Ikke minst får de konkret erfaring med at innholdet på Internett er menneskeskapt og dermed ikke nødvendigvis sant eller usant."
(Fra boka "Enter - veien mot en IKT-didaktikk av Svein Østerun (red.), Gyldendal 2009.)

Kunnskapsløftet initierer bruk av blogg:
Å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster. I denne sammenheng er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner.
For sammensatte tekster er målet for opplæringen er at eleven skal kunne
  • kombinere muntlige, skriftlige, visuelle og auditive uttrykksformer i framføringer og presentasjoner
  • beskrive samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål
  • beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde
  • bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster
Å publisere er kompetansemål i nesten alle fag. I naturfag dreier digital kompetanse seg om å kunne bruke digitale "verktøy til utforskning, måling, visualisering, simulering, registrering, dokumentasjon og publisering ved forsøk og i feltarbeid. For å stimulere kreativitet, levendegjøre og visualisere naturfaglige problemstillinger er digitale animasjoner, simuleringer og spill gode hjelpemidler. Kritisk vurdering av nettbasert naturfaglig informasjon styrker arbeidet med faget. De digitale kommunikasjonssystemene gir muligheter for å drøfte naturfaglige problemstillinger."
(Fra Kunnskapsløftet.) 

Hvordan publisere? Med nettside eller blogg? Det er enklest med blogg. Bloggen er med andre ord en pedagogisk mulighet. Allerede i barnehagen. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver sier at:
”Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap.”
(Rammeplanen for barnehager, 2006:21).

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar