Humlebille/båndtordivel/ penselbille på brudespore |
”Skolen har lært oss at det å lære handler om innhold. Det er til og med snakk om det jeg kaller en ”innholdsfetisj”. Hva er biologi? Det er bare en haug med fakta. Noen gikk opp på et fjell et sted og skrev ned alle 1.200 fakta biologi går ut på. Når du står på en prøve og skriver ned faktaene på en papirbit, så kan du liksom biologi”.
”Det er ikke det biologi er. Biologi er et spill. Det har regler, du må finne mønstere i denne verdenen, du må løse problemer, du må bruke spesielle verktøy for å løse problemene. Du konkurrerer til og med med dine medbiologer. I prossessen som utgjør dette spillet, genererer du en hel haug med fakta, du produserer dem. Og du bruker disse faktaene til å spille spillet. Men spillet er ikke faktaene”.
(James Paul Gee på http://www.vg.no/spill/artikkel.php?artid=133969)
Det er når du bearbeider dine erfaringer og inntrykk du lærer. Begrep og tanker surrer rundt i hodet, du formulerer og diskuterer, du skriver og kreerer. Du bruker din forforståelse til å utvikle din forstand, dine kunnskaper og din klokskap. Dette skjer i en kontekst og i et miljø.
- Læring er situert, dvs at læring alltid er forankret i en kontekst/virkelighet mer eller mindre fornuftig for den lærende.
- Læring er en sosial aktivitet, den som lærer forholder seg til lærere, medelever og andre.
- Læring er distribuert, med det menes at vi alle kan mye, men ikke det samme, vi har ulike ferdigheter og styrker, kunnskapsproduksjonen blir best når vi alle får bidra.
- Læring er mediert, det vil si at vi forholder oss til hverandre, verden og læring ved hjelp av redskaper.
Noe av det beste med IKT er at vi lærer av hverandre. Sosiale medier gir nye læringsarenaer. Om aldri så uvant eller eventuelt skummelt – publisering på nett gjør læring autentisk. Bruk av blogg, nettside og wiki – just do it!
Opplevelse, undersøkelse, bearbeidelse, produksjon, presentasjon og eventuelt publikasjon – grunnleggende for læring.
Noen blogger og andre ressurser jeg kom borti i mine undersøkelser:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar