onsdag 23. mars 2011

Bruk bilder


Ta og bruk bilder. Med kamera får du en annen oppmerksomhet mot verden, fra de store vyer til de fantastiske detaljer. Du kan i ettertid gjenoppleve eller dokumentere. Gode bilder fint anrettet og riktig brukt vil være til glede, inspirasjon og nytte for deg selv og andre. Med et lettbrukt bildebehandlingsprogram (f. eks. PhotoFiltre) kan du tilpasse og forbedre bildene dine til forskjelling bruk: blogg og nettsider, dokumenter og presentasjoner, bildefortellinger og plakater.

Jeg blir inspirert når jeg er ute, av lys, skapninger og former. Andres bilder gir impulser og læring. Idéen til bildefortellinga over kom da jeg så Bjørn Erik Olsens bildespill ”Her bor vi – en reise gjennom fire årstider”.
Fra arkivet mitt valgte jeg fire bilder fra hver årstid pluss et start- og et sluttbilde til tittel og tekst. Musikken fant jeg på jamendo.com. Der er det mye bra og lovlig brukbart.

Innlemmet i bloggen vises filmen i krympet format. Jeg endret html-koden (rediger HTML) for å gjøre filmavspilleren større, men det gikk ut over kvaliteten. Da må vi leve med visning i 266 x 320 punkter i bloggen. Med "Full screen" (knappen nederst til høyre på avspilleren) blir det mest "grums". Det må bety at kvaliteten forringes ved opplasting. Bare på egen pc kan vi se våre egne filmer i full størrelse og best kvalitet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar