Rypebær |
Å opprette en blogg er enkelt og gjort på 5 minutter. Det koster ingenting. "Lærere reflekterer kanskje over ting de har prøvd i egen undervisning, eller aktører som følger godt med i e-læringsverdenen deler de viktigste nyhetene de kommer over. Blogg er et medium som stadig flere oppdager som en verdifull kilde til informasjon og idémyldring."
"Det som gjør at blogger er mer interessante i form enn bare vanlige hjemmesider, er at andre kan kommentere på innleggene. Dersom du leser et innlegg om for eksempel "undervisningsmetoder" og du ønsker å bidra med utfyllende informasjon eller egne erfaringer, så kan du skrive en kommentar som alle andre besøkende vil kunne se. Bloggens verdi ligger altså i innleggene som forfatteren skriver sammen med bidragene til de besøkende som har lagt igjen kommentarer. Mange har erfart at kommentarene er vel så viktige som selve blogginnlegget.
Bloggen kan også inneholde videobasert innhold, lyd, bilder og ikke minst lenker til andre blogger eller andre blogginnlegg. Det at en blogger velger å kryssreferanse til andre blogginnlegg (som andre har skrevet), anses å være positivt. Dette er i praksis en viktig faktor for å utvide nettverket av blogger, eller kanskje heller nettverket av kunnskapen som er inneholdt i selve "bloggosfæren". Lenker gjør det lettere å finne utdypende informasjon om det aktuelle tema som tas opp i innlegget. I tillegg vitner slike lenker om at bloggeren ikke bare er oppdatert og følger med på det andre har gjort, men også reflektert. Det å ta stilling til det andre har skrevet og bygge videre på dette er viktig for kvaliteten og relevansen av innhold. Det å "blogge" er for mange blitt en læringsprosess. En kan skrive om sine interesser, og det å møte andre medbloggere gjennom kommentarer og lesing av deres blogger, gjør at refleksjon, informasjonsinnsamling og idémyldring blir sentrale prosesser for bloggeren. Det er liten tvil om at denne kreative skriveprosessen blir synonym med læring. Potensialet for bruk av blogg i undervisning er meget stort!"
(Fra Web 2.0 - nye muligheter i undervisning.)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar