mandag 11. april 2011

Hvem lurer hvem?

"Hun har funnet de slueste måtene å lure lærerne på, og har allerede jukset seg gjennom barneskolen og ungdomsskolen. Nå gjør hun alt for å sikre seg et godt vitnemål fra videregående."
"Juksingen har hjulpet meg mye. Med gode karakterer får jeg goodwill både hos lærerne og hjemme. Jeg er ikke stolt av det, men det gir meg bedre muligheter for å komme meg videre i livet, sier hun til NRK.no." Les, se, hør og bli forbannet her.

Juks med og uten IKT. Et par lokale kjendiser har også prøvd seg. Siden elendigheten (også) foregår i vårt nærmiljø, er de fleste som kommenterer folk jeg kjenner. Jeg liker Karl Fredrik Isaksen si tilnærming.

I denne skrekkhistorien har det mest gått galt. Hva gjør vi/skolen med det? Skjerper kontrollen og straffer hardere? Eller gjør vi noe med undervisning, arbeidsmåter, samhandling, veiledning, produkter, vurdering? Det må være sammenheng mellom ønsket læringsutbytte og vurderingsform. Er det bare plagierbare besvarelser vi er ute etter? Er det så vanskelig å lage oppgaver der juks blir meningsløst?

"Hvordan endres skolen når alle bruker Internett - alltid?" "Kan vi gi oppgaver som ikke kan googles?" Dette svarer Torstein Salvesen på i IKT-boka 2.0.

Under saken mange gode kommentarer og interessante juksehistorier.

3 kommentarer:

  1. Interessant artikkel og videosnutt. Selvsagt er det galt å jukse, men jeg må innrømme at jeg blir litt imponert over oppfinnsomheten. Noen hadde laget en blogg som de sjekket under prøven via mobilen. Jeg sier ikke at juksing er akseptabelt, men noe har de kanskje lært i arbeidet med disse grundige forberedelsene?

    SvarSlett
  2. Det som slår meg, er at hvis det er rett det denne denne jenta sier, så bruker hun jammen mye tid på prøveforberedelser. Kanskje kan hun det hun trenger uten jukselappene? Kanskje lurer hun seg selv mest, ikke bare ved å jukse, men ved at hun selv tror hun trenger støttefunksjonen juksinga tydeligvis er for henne. Kreativ er hun i hvertfall.

    SvarSlett
  3. Når skolen ikke endrer seg, kan elevene fortsette å jukse på gammelmåten med jukselapper (på kropp og andre steder) og med digital kopiering/plagiering (før Internett var det avskrift).

    Ann-Christin og Ellen: Jeg er glad for at dere er like opptatte av kreativiteten som forarget over juksinga.

    Hvordan kan skolen gi elevene oppgaver og utfordringer der elevene kan lære av og få uttelling for det de her med stor innsats demonstrerer så god kompetanse på?

    SvarSlett