mandag 21. februar 2011

Skolens digitale tilstand

ITU Monitor 2009 er den fjerde kartleggingen av skolens digitale tilstand. ITU Monitor undersøker elevers og læreres digitale kompetanse i en egen test og ved å se på holdninger til IKT hos elever, lærere og skoleledere i 7. og 9. trinn i grunnskolen og VG2 i videregående skole. Resultatene gir et bilde på hvor langt vi har kommet med å innføre Kunnskapsløftets femte basisferdighet "å kunne bruke digitale verktøy" i skolen.

Noen hovedfunn

  • Grunnskolen ligger fortsatt langt etter videregående skole når det gjelder bruk av IKT i det daglige skolearbeidet. Resultatene fra perioden 2003 til 2009 viser at det har vært ulik utvikling i bruk av IKT for elevene i grunnskolen og videregående skole. Forskjellen innebærer at videregående skole har kommet lengre med å ta i bruk IKT i faglig og pedagogisk arbeid. Skillet mellom grunnskolen og den videregående skolen ser ut til å øke, og blant våre informanter har aldri forskjellen vært så stor som i 2009.
  • I tillegg finner vi, i likhet med tidligere målinger, at det fortsatt er store variasjoner mellom elever, skoler og trinn.
  • Tilsvarende utvikling som hos elevene finner vi blant lærerne, der lærere i videregående skole bruker IKT i fagene i større grad enn kolleger på 7. og 9. trinn.
  • Felles for alle trinnene er at datamaskiner er best integrert og brukes hyppigst i faget norsk (det vil si daglig bruk på 2. trinn i videregående skole). Dette gjenspeiler også at alle trinn først og fremst bruker datamaskinen til skriving, men at lesing er den aktiviteten som øker mest.
Teksten over er fra rapporten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar